fredag den 24. januar 2014

Klippe, lime, tegne og regne

I morges vågnede jeg kl 06.00, slog øjnene op og tænkte som det første på den matematiktime jeg skulle have i børnehaveklassen. Ja, ja, - sådan er jeg. Arbejd, arbejd og arbejd.
Nå men i løbet af hele ugen havde børnene været flittige og knoklet i matematikbogen og ekstrahæfterne. Så da jeg lå der i dynerne, tænkte jeg at der skulle være tre mål for undervisningen idag.
Det skulle være hyggeligt, det skulle indeholde finmotorisk træning og så skulle det indeholde træning af tallene fra 10-20.




Da jeg ikke kunne finde nogle opgaver der passede til mine mål, måtte jeg igang selv.
På nettet fandt jeg to billeder og så tegnede jeg selv en tegning. 
Det er meningen at børnene klipper billedet ud i de vandrette streger. Herefter limes strimlerne på et nyt stykke papir i den rigtige rækkefølge. Man kan både samles tegningen som et puslespil. Med tallene som rettesnor. 

Det var en stor succes.
Da jeg viste hvad vi skulle lave råbte børnene "Det er jo Hugo"
Ikke at jeg ved hvem Hugo er, men man har jo lov at være heldig. Han er en figur fra tv som de alle kendte, fortalte de mig.

I dag var der dygtige børn (til matematik) der kæmpede med saksen, mindre dygtige (til matematik) der brillierede med saksen og så bare en masse børn der hyggede sig med at klippe og tegne og tælle.





På billedet ovenover kan i se, hvordan jeg lavede opgaven. 
Jeg blev selv så vild med den her type opgave, fordi den kan rumme så mange forskellige børn, med forskellige niveau og kundskaber.

Jeg skal da helt sikkert også lave nogle med regnestykker i stedet for tal-rækkefølge.
Metoden kan også bruges til dansk tænker jeg. 




____________________________________________________________________




_________________________________________________________________






Print bare løs, hvis i kan bruge dem.
Jeg vil tro at man kan gemme billedet på så egen computer og så printe eller printe ved at højreklikke på billedet. 









1 kommentar:

  1. Nu er jeg ikke selv indskolingslærer, men rigtig fin ide - må straks deles på pinterest ;-)

    Hilsen Karina

    SvarSlet